Rugklachten, een stijve nek en pijn in de schouders; herkenbare klachten voor iedereen met een kantoorbaan. Langdurig zitten is funest voor het lichaam, maar er is een simpele remedie: het beoefenen van Stoelyoga. Slechts vijftien minuten stoelyoga per dag draagt al bij aan de vermindering van lichamelijke klachten, waardoor je je beter voelt en je beter kunt concentreren op je werk.

Stoelyoga voor bedrijven

Naast fysieke aandoeningen door langdurig zitten, kampen veel werknemers tevens met psychologische klachten zoals stress. Chronische stress kan onder andere leiden tot een verhoogde bloeddruk, hartritmestoornissen en slaapproblemen. Yoga en meditatie zijn twee alternatieve behandelmethoden die dit tegengaan, en toevallig gaan ze ook heel goed samen. Uit recent onderzoek blijkt dat het beoefenen van yoga en meditatie op de werkplek directe positieve effecten heeft op de fysieke en mentale gezondheid. Een rustmoment van vijftien minuten waarin aan yoga of meditatie, bij voorkeur beide, wordt gedaan blijkt voldoende te zijn om het lichaam tijdelijk te herstellen. De ademhaling wordt rustig, gedachtes worden helder, en het lichaam ontspant.

Stoelyoga is de ideale manier om de vruchten van yoga op de werkvloer te plukken. Je hoeft er niet bijzonder veel tijd voor vrij te maken, je hebt er geen apparaten of sportkleding voor nodig, en je kunt het letterlijk op je bureaustoel doen. Simpele oefeningen kunnen al enorm bijdragen aan verbeterde flexibiliteit en een soepeler lichaam. Bepaalde rek en strekoefeningen (bijvoorbeeld voor de handen en polsen) kunnen bijdragen aan het voorkomen van RSI-klachten. Wij raden aan om naast de yoga-oefeningen tijd vrij te maken om op de ademhaling te letten, ofwel te mediteren. Een paar minuten per dag kan al bijdragen aan vermindering van stress en onrust. Ook dit kan op de bureaustoel gedaan worden.

Yoga en meditatie op de werkplek kan op sommige mensen overkomen als tijdsverspilling. Het tegendeel is echter waar. Gezonde werknemers zijn productiever, vindingrijker en makkelijker in de omgang. Door vijftien minuten per dag in je gezondheid te investeren zul je op de lange termijn beter functioneren, simpelweg omdat je je beter voelt.

Voor meer informatie over stoelyoga op het werk kun je een kijkje nemen op het YouTube-kanaal van Stoelyoga Nederland. Hier vind je tal van video’s die je op weg kunnen helpen! Heb je een eigen bedrijf en vind je het belangrijk dat jouw werknemers gezond blijven? Dan is het interessant om een stoelyogadocent te boeken voor een workshop.

Paula Jap Tjong is initiatiefneemster van Stoelyoga Nederland & Vlaanderen.