Yoga zonder leeftijd, D. de Ruiter, € 16,99

Yoga zonder leeftijd

Een effectief programma voor zestig plussers die jong en vitaal willen blijven. Yoga is voor alle leeftijden. Toch staan in de meeste yogaboeken oefeningen beschreven en afgebeeld die de meeste oudere mensen nooit zo kunnen doen. In dit boek wordt juist de leeftijdsgroep van 50-plus aangesproken, alhoewel deze toegankelijke benadering voor elke leeftijd geschikt is. Met eenvoudige maar heel effectieve bewegingen en houdingen die iedereen kan doen. Met deze aangepaste yogaoefeningen kan iedereen langer vitaal, ontspannen en klachtenvrij blijven.

Chair Yoga, Kristin McGee, € 20,00

Chair yoga - Kristin McGee

From celebrity yoga instructor Kristin McGee comes this fun, accessible guide to 100 yoga poses and exercises that can be done in your chair and take just minutes a day. For the majority of Americans living a sedentary lifestyle (from the card-carrying couch potatoes to the 86% of American workers who sit all day at their job) comes a comprehensive guide to the most accessible form of yoga…Chair yoga!

Yoga für Späteinsteiger, € 28,99 incl. DVD

Yoga für Späteinsteiger

Das sanfte Kursprogramm für mehr Energie und Beweglichkeit

Duitstalig, Paperback

Chair Yoga, Edelltraud Rohnfeld, € 18,44

Chair yoga - Rohnfeld

Chair yoga is a revolutionary concept designed to make the numerous benefits of classical yoga available to a wider range of physical abilities. This step-by-step program can be practiced by virtually anyone, anywhere, in any chair, to stimulate physical and mental well-being.

Yoga Kent geen leeftijd, Howard Kent € 19,99

Yoga kent geen leeftijd

Oefeningen voor ouderen en mensen met een handicap Yoga kent geen leeftijd is een bewerkte, eigentijdse heruitgave van de Nederlandse vertaling van Howard Kents succesvolle Yoga for the disabled. Deze praktische gids voor zelfhulp met yoga-oefeningen bevat onder meer ademhalingsoefeningen, technieken voor ontspanning en meditatie en kan helpen bij het bereiken van een betere gezondheid en meer positieve kijk op het leven.

Eigenwijze yoga, Rik Verbeek & Miriam Wapenaar, €18,35

Eigenwijze yoga

Bijna iedereen kan yoga doen: jong of oud, lenig of stijf, dik of dun, al dan niet gezond en fit. Je kunt op de grond yoga doen, maar ook op een stoel, of op bed. Doe yoga op je eigen wijze. Want de beste yoga is je eigen yoga. EIGENWIJZE YOGA laat zien wat yoga tot yoga maakt. Elk hoofdstuk geeft een oefen-programma dat je naar je eigen wijze kunt aanpassen. Je doet staande, zittende en liggende oefeningen, op de grond, op een stoel, of op bed. Verder wordt er advies gegeven bij dagelijkse bezigheden en bij een aantal veel voorkomende aandoeningen.

Yoga ook voor ouderen, Helga Polet-Kittler, € 19,99

Yoga ook voor ouderen

Makkelijke oefeningen voor veerkracht en vitaliteit Yoga hoeft niet moeilijk te zijn. Het gaat er niet om de lastigste oefeningen op te zoeken en jezelf in kronkels te leggen. Wezenlijk voor yoga is het inleven. We leren om door yoga in ons lichaam te kruipen, waardoor we dat lichaam gaan beleven. Allerlei spanningen doorleven we dan en leren we op deze manier opheffen. Een van de heilzame gevolgen is dat we weer diep en ontspannen kunnen slapen. Een ander effect is dat we veel vitaler worden Dit is een boekje met de makkelijkste yogaoefeningen waardoor het zowel voor beginners als voor ouderen bijzonder geschikt is.

Laat je hersenen niet zitten, Erik Scherder, € 17,99

Laat je hersenen niet zitten

Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie. Dat blijkt steeds duidelijker uit wetenschappelijk onderzoek. Beweging baat het brein, en daarmee de gezondheid, van de wieg tot het graf. Als kinderen sporten worden ze slimmer, en wie meer beweegt verkleint de risico’s op het ontwikkelen van dementie. Toch worden we wereldwijd steeds minder actief, steeds luier. Dit boek is een bevlogen pleidooi om weer ‘gewoon’ te gaan bewegen, om een half uurtje per dag uit die luie stoel te komen. Het beoefenen van topsport is echt niet nodig. Laat je hersenen niet zitten beschrijft de beloning die je krijgt als je beweegt, maar ook de nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid als je ervoor blijft weglopen. We wisten al dat overgewicht en obesitas tot de grootste bedreigingen van de gezondheid behoren vanwege de risico’s op hart- en vaatziekten, suikerziekte en hoge bloeddruk. Maar de invloed op de hersenen is minder bekend: als kinderen bewegen stimuleert dat de delen van de hersenen die zorgen voor een optimale verstandelijke ontwikkeling en die bij het ouder worden het eerst achteruitgaan.

NineMinMax € 15,-

Business yoga

Yogaoefeningen van maximaal negen minuten per dag. Voor iedereen die op zoek is naar meer rust en ontspanning in de werksituatie. De unieke NineMinMax-methode: voor iedereen die weinig tijd heeft. Ontspanningsoefeningen voor de grootste stresssituaties op je werk. Door business yogaoefeningen in te plannen gedurende je werkdag, voorkom je dat je batterij leegloopt en zorg je ervoor dat je gelukkig en gezond blijft. De missie van dit boek: investeer in jezelf, investeer in yoga. You deserve it!

A Chair for Yoga, Dr. Eyal Shifroni, € 22,99 te koop bij bol.com

A Chair for Yoga - Eyal Shifroni

This practical guide will show you how to improve and enrich your practice of Iyengar Yoga using a chair. Beginning practitioners will learn how to do the poses with less effort and better alignment. Intermediate practitioners will learn to extend the range and duration of the poses safely Advanced practitioners will deepen and develop their practice of advanced poses. Teachers will gain useful and enjoyable ideas to enrich their classes.

Mudra’s voor hedendaags leven, Swami Saradananda € 9,95 te koop bij bol.com

Mudra's voor hedendaags leven

Het lichaam is een subtiele, maar krachtige antenne die voortdurend energie (prana) uitzendt en ontvangt. Mudra’s zijn oude handgebaren die in veel tradities worden gebruikt, variërend van yoga en Indiase dans tot vechtsporten en kinesiologie, en dienen als schakelaars om de doorstroom van prana in het lichaam te beïnvloeden. De meeste mudra’s zijn eenvoudig te doen, maar toch zo krachtig dat u uw leven kunt veranderen door ze regelmatig uit te voeren. In dit boek biedt de bekende yogadocent Swami Saradananda een zeer praktisch, toegankelijk en inspirerend overzicht van het gebruik van mudra’s in het dagelijks leven.

Chairyoga for You,Clarissa C. Adkins, Olivette Baugh Robinson, Amazon.com

Chair Yoga for You is a practical guide, giving you easy-to-follow instructions for over 80 poses and exercises. Included are basic yoga principles and guidelines, breathing techniques, seated and standing poses, hand, feet and eye exercises, meditation and recommended sequences. For easy visualization of poses, we include black and white photos for most poses. Yoga instructors needing ideas for chair yoga classes can quickly find cues for poses and structure sequences. We hope you find that this is the most extensive book about chair yoga available.

Chair yoga for seniors, Nancy Coffia, Amazon.com

Chair Yoga For Seniors: A Gentle Sequence to Get You Started is a practical guide to the postures in a basic chair yoga class. Included are methods, precautions and benefits as well as pictures for each posture. This book is intended for seniors, yoga teachers, and people offering exercise to seniors in recreational or institutional settings.

Sit N Fit Chairyoga, Ms Kristine Lee, Amazone.com

SIT N FIT CHAIR YOGA – Simple Chair Yoga – was created to give those who could not do standing exercise the full experience of a yoga class while sitting in a chair. Benefits include: increased oxygenation, circulation, flexibility, balance and strength, improved posture, and elicitation of the relaxation response. The movements are progressive, comprehensive, and sequenced for greatest ease and benefit. Florida Atlantic University conducted three research studies on Kristine’s Sit N Fit Chair Yoga. The pilot study showed pain reduction, improved mobility, and improvement in sense of security and well-being. The second study with a larger group showed significant improvement in depression and life satisfaction. Data analyzed on adults with moderate to severe Alzheimer’s Disease showed significant improvement in balance, gait speed, walking ability as well as increased focus and concentration. FAU also received funding from the National Center for Complementary and Alternative Medicine of the National Institutes of Health for a study on Sit N Fit Chair Yoga. This NIH study data showed significant reduction of pain and fatigue and significant improvement in gait speed.

Yoga on the Edge, Annette Wertman, Amazone.com

Students can use this step-by-step, chair yoga picture book to guide their yoga practice at home or when travelling. Teachers can use this handbook as a ‘toolbox’ when planning their chair yoga classes.
Seated and standing poses are illustrated with a picture first. Then, how to do each pose is described in an easy sequence of movements.
Using ‘a chair for yoga’ allows the many health benefits (of a regular yoga practice) to be accessible to almost anyone. These health benefits can include; improved circulation and balance, increased strength and flexibility and enhanced mental clarity, concentration and mood.